Millau-i völgyhíd, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

A Millau-i völgyhíd vagy Millau-i viadukt (franciául Viaduc de Millau) a franciaországi Aveyron megyében található, a Tarn folyó völgyét hidalja át, az autópálya-építés és a hídépítés egyik kiváló remekműve, Franciaország egyik építészeti büszkesége. A viadukt a pilon tetejéig 343 méteres. Legnagyobb és a legmagasabb pillér 245 méteres. A forgalomnak való átadása idején a világ legmagasabb hídja volt.

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

A vízfelület fölött 270 méter magasságban haladó út számára épített 2460 méter hosszúságú híd a leghosszabb ferdekábeles híd a világon. A völgyhidat egy francia szerkezeti mérnök, Michel Virlogeux és egy bit építész, Norman Foster tervezte. A híd 2004-ben nyílt meg, az A75 autópálya hiányzó láncszeme, mely összeköti Párizs északi részét Perpignan déli részével. A viadukt a járműforgalom jelentős meggyorsításával lecsökkenti a többi Ibériai-félszigethez kapcsolódó útvonalak terhelését valamint jóval megkönnyíti a tengeri üdülőhelyekhez történő közlekedést, és általa Millau környéke is elérhetővé vált, ezért a helyi turizmus számára is kiemelkedően fontos. A Millau-i völgyhíd felépítését 17 évnyi tervezés, tárgyalás, egyeztetés után kezdődött el. Hosszú, alapos és széles körű mérnöki, pénzügyi és gazdaságossági tanulmányok kollektív megtárgyalása előzte a meg a munkálatokat, valamint a helyi lakosság véleményét is kikérték.

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

A viadukt építését, aminek első vázlatos tervei 1975-ből származnak, építését a francia Eiffage nevű cég valósította meg. A völgyhíd minden pillére 17 méter széles, és 24,5 méter hosszú beton talpazaton áll, amelyek mindegyike négy 4 és fél, 5m közötti átmérőjű, 9 és 17 méter mélység között marokkói kútnak nevezett vasbeton alapzaton fekszik. Ezek építésével kezdődött a híd építése.

A pillérek belülről üres oszlopok, amelyeket nemcsak az út- és úttartó-felület tartására méreteztek, de hő miatti tágulásnak és szélnek is ellenállnak. A burkolat összetételének pontos kiválasztása két éves laboratóriumi munkát vett igénybe. A kábelek több huzalból állnak, amelyek száma a kábel hosszától függően 55 és 91 között változik. A huzalok hét keskenyebb nagy húzószilárdsággal rendelkező acélszálból épülnek fel. Minden egyes szál háromszoros korrózióvédelmet kapott: egy galvanizált réteget amelyet kívülről egy kemény, nagysűrűségű politén film takar. Ezt kívülről egy védőszalag tekercs veszi körbe.

Az építés folyamán előálló hulladék anyagok eltávolításáról és a szennyvíztisztításról sem feledkeztek meg, sőt, a tervezési feladathoz hozzácsatolták a híd használatával együtt járó hulladékanyag-, szennyvíz-, esővíz eltávolítását illetve kezelését is, megfelelő berendezések megtervezésével és építésével a híd tartozékaként.

A völgyhíd kivitelezése 394 millió euróba került, továbbá az autópályadíjat beszedő állomás megépítése 20 millió euróba került. Az építkezést finanszírozó Eiffage a következő évtizedekben a viadukt összes használati díját megkapja a koncesszió megvalósításáért cserébe, egészen 2080-ig őt illeti a beszedett díj.

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

A viadukton két, egymástól meglehetős távolra helyezett piezoelektromos szenzor és a kettő között elhelyezett automatikus elektromos számláló több adatot gyűjt a hídon áthaladó közlekedésről: gépjárműsúlyról, a közlekedés sűrűségéről, és átlagsebességről. Az úthasználók biztonságára a DAI rendszernek nevezett rendszert ( Détection automatique d’incidents), vagyis „automatikus balesetfelismerési rendszer”-t használnak. A híd működtetőit nemcsak a balesetekre riasztja, de a legkisebb rendellenességre is.

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

A Millau-i völgyhíd öt rekordot döntött meg, két nemzetközi díjat nyert, és számos nevezetes személyiség látogatta meg. A völgyhíd építésének befejezte óta a híd útfelületének magasságát már több hídmagasság is túlszárnyalta a Kínai Népköztársaság területén, így a Sziduhe híd, a Balinghe híd valamint két híd a Beipandzsiang folyó fölött. Ezek közül az első, a Sziduhe híd, vagyis a Szi Du folyó hídja ma a világon a legmagasabb. Magassága a 472 métert is meghaladja. Ezt a hidat 2009 november 15-én adták át a forgalomnak. A kábelhidak közti rekord magasságot azonban 2012-ben a jelenleg építés alatt levő mexikói Baluarte folyó hídjától várjuk.

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Millau-i Viadukt, a leghosszabb ferdekábeles híd a világon

Forrás:wikipedia.hu


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!