A NASA űrrepülő-programjának két legsúlyosabb katasztrófája

A Space Shuttle vagy űrrepülőgép (hivatalos angol nevén: Space Transportation System, STS, vagyis űr-szállíHidegháborús kémműholdak segítségével tárták fel a Himalája drámai környezeti változásait. rendszer) az Amerikai Egyesült ÁllamokMagyarországról is követhető a teljes napfogyatkozás. ember szállítására is alkalmas űrprogramja volt. Ez volt a világon az első olyan konstrukció, amelynek bizonyos részei újrafelhasználhatóak voltak. A szárnyakkal rendelkező űrrepülő (Orbiter) felszálláskor függőleges állásban, rakéta módjára hagyta el a Földet, visszatéréskor viszont siklórepülő módjára szállt le. Feladatai közé tartozott az állandó személyzet cseréje a Nemzetközi Űrállomáson, a különböző űrállomáselemek és utánpótlás odaszállítása, műholdak pályára állítása és karbantartása, illetve különböző kísérletek és mérések végrehajtása alacsony FöldA Föld visszafordíthatatlanul veszélyes üvegházzá válhat. körüli pályán.

NASA katasztrófák

Amikor az első űrsikló 1981. április 12-én elindult, forradalminak számított. John Young és Robert Crippen szállt fel a Columbiával. Mivel úgy tervezték, hogy visszatérjen a Földre, és úgy landoljon, mint egy hatalmas siklórepülő, az űrsikló volt a világ első, többször használható űrjárműve. Az öt űrsikló – Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis és EndeavourAz Endeavour űrsikló utolsó útja. – több mint 130 alkalommal repült, 350 ember vitt fel az űrbe, és több mint 800 millió kilométert tett meg. Az űrsikló számos lenyűgöző teljesítményt nyújtott a három évtized alatt. A Nemzetközi ŰrállomásLélegzetelállító videót tett közzé a NASA a gyönyörű sarki fényről. felépítése mellett, felvitte a HubbleA legtávolabbi szupernóvát fedezte fel a Hubble. Űrteleszkópot, mely precedens nélküli rálátást biztosított a kozmoszra az emberiség számára, és újraalkotta ismereteinket a kozmológiáról. Harminc éves történelme alatt, az űrsikló kitörölhetetlen hatással volt Amerikára.

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

A sikerek mellett több borzalmas katasztrófaA bostoni melasz katasztrófa. is érte a NASAKék ég és vízjég is van a Plútón. -t. 1986. január 28-án az STS-51L küldetés keretében indított Challenger űrrepülőEddig sosem látott fotók kerültek elő a Challenger katasztrófájáról. gép 73 másodperccel az indítás után felrobbant. A fedélzetén tartózkodó hét űrhajós meghalt: Greg Jarvis, Christa McAuliffe, Ronald McNair, Ellison Onizuka, Judith Resnik, Michael Smith, és Dick Scobee. KísértetiesHotel del Salto - elhagyatott kolumbiai szálloda. módon a Challenger katasztrófája szinte napra pontosan húsz évvel azután következett be, hogy 1967. január 27-én az Apollo-1 űrhajó földi próbái közben elektromos hiba keletkezett, és három amerikai űrhajós bennégett a fülkében.

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

A vizsgálat megállapította, hogy a balesethez a jobb oldali gyorsítórakéta egyik elégtelen tömítése vezetett. Az elégtelen tömítést a tömítőgyűrA nap képe - a gyönyörű sarki fény az űrből nézve. ű hibás alkalmazása okozta, mivel az nagy hidegben jelentősen veszített rugalmasságából, így nem megfelelő mértékben tudta csak ellátni feladatát. A balesethez hozzájárult a NASA vezetőségének és a gyorsítórakétákat gyártó Morton Thiokol cég közötti elégtelen kommunikáció is, ugyanis a tömítőgyűrűk ilyen viselkedése már korábban is ismert volt a Morton Thiokol cég előtt, amit jeleztek is a NASA felé. A NASA mérnökei és technikusai több korábbi repülés után elvégzett vizsgálatok során is tapasztalták, hogy a tömítőgyűrűk jelentős sérülést szenvedtek a 11 fok alatti indítások során (STS–51–C). Az űrrepülőgépet tehát műszaki szempontból nem lett volna szabad elindítani fagypont körüli (vagy az alatti) külső hőmérsékletnél. A szoros repülési ütemterv miatt azonban a NASA vezetősége nem állíttatta le vagy korlátozta az űrrepülők indítását. Később azzal védekeztek, hogy a tömítőgyűrű ilyen viselkedéséről nem volt tudomásuk.

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

2003. február 1-jén visszatérés közben a Columbia űrrepülőgép Texas állam fölött darabokra szakadt és a fedélzetén tartózkodó hét tagú legénység életét vesztette. A következő napokban a robbanásEldőlt és felrobbant visszatéréskor a SpaceX hordozórakétája [videó]. környékén elégett maradványokat találtak az űrrepülőgépből. A Columbia éppen egy 16 napos küldetésen (STS–107) volt túl, amelynek keretében több tudományos kísérletet végeztek. A Columbia akkori küldetésén hét űrhajós vett részt: Rick D. Husband (parancsnok), William C. McCool (pilóta), Michael P. Anderson, David M. Brown, Kalpana Chawla, Laurel Clark és Ilan Ramon. A személyzet négy tagjának ez volt az első repülése. Ilan Ramon volt az első izraeli, aki eljutott a világűrbe. A katasztrófát valószínűleg egy indításkor leváló törmelék okozta, amely eltalálta az űrrepülőgépet, és visszatéréskor a sérült szárny már nem bírta a terhelést.

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

A katasztrófát a CAIB (Columbia Accident Investigation Board) bizottság vizsgálta. Eredményként az alábbi nyilatkozat szolgál (Scott Hubbard, a szakértői bizottság egyik tagja): „A Columbia szárnyának elülső bal oldali belépő élén támadt sérülést az indításkor az űrrepülőgép külső üzemanyagtartályáról leváló szigetelőanyag okozta, ami az űrsikló megsemmisülését és a rajta utazó hét asztronautaVisszanyerte eredeti magasságát az űrhajós, aki közel egy évig volt a Nemzetközi Űrállomáson. halálát okozta.”

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

Ezek a katasztrófák megrázták a NASA-t, az űripart, valamint az egész világot. A program hivatalosan 2011. július 21-én fejeződött be, az Atlantis utolsó landolásával. Space Shuttle feladatait a tervek szerint részben a jelenleg még fejlesztés alatt álló OrionSoha nem látott módon csodálhatjuk meg az Orion-ködöt a NASA különleges videójában. űrhajó veszi át, első repülését 2014-re tervezik. Az amerikai kormányzat döntése értelmében az űrutazásban nagyobb teret kell engedni a magáncégeknek, ezért a NASA szerződést kötött a SpaceXVideó a SpaceX űrrakétájának felrobbanásáról. magáncéggel is a Nemzetközi Űrállomás ellátására. A SpaceX ehhez teljesen önállóan fejleszti a saját rakéta- (Falcon 9Videó a SpaceX űrrakétájának felrobbanásáról. ) és űrhajó rendszereit (Dragon űrhajó).

NASA katasztrófák

Az űrsiklóprogramot több kritika is érte működése 30 éve alatt, a Columbia tragédiája után felmerült, hogy a jármű egyáltalán nem biztonságos – a NASA ekkor két és fél évig elemezte a balesetet és fejlesztette az űrsikló hővédő pajzsát és biztonsági rendszerét. A programot végigkísérő leggyakoribb támadások viszont a gazdaságosságát érő kritikák voltak. Már az űrsikló kifejlesztésénél is túllépték az előre meghatározott költségkeretet; 5,15 milliárd dollár helyett 6,744 milliárd dollárba került a program kezdeti szakasza. Az is kiderült, hogy az űrsikló egyáltalán nem költséghatékony, sőt üzemeltetése drágább, mint az egyszer használatos rakétáké, pedig eleinte azt gondolták a mérnökök, hogy ez a koncepció teljes újrahasználhatósága miatt olcsó lesz. A teljes űrsiklóprogram a becslések szerint 174 milliárd dollárt emésztett fel, a NASA 2005-ben például akkori éves költségvetése 30 százalékát, 5 milliárd dollárt áldozott a programra. Az ekkortájt megjelent hivatalos adatok szerint egyetlen küldetés költsége 5-700 millió, nem hivatalos becslések szerint akár egymilliárd dollár is lehetett. Ez természetesen az elnököknek sem tetszett: Bush, majd Obama is sűrűn nyirbálta a NASA büdzséjét.

NASA katasztrófák

NASA katasztrófák

Forrás: 1, 2, 3

Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!