Veszélyben az üzemanyag-szivattyú! Ezért nem jó alacsony benzinszinttel autózni

Sokan hajlamosak az utolsó cseppig kihasználni a tank tartalmát, leginkább olyankor jellemző ez, ha az üzemanyagárak épp az egekben vannak. Pedig az autó nem véletlenül nyöszörög már fél tank alatt is: ez bizony komoly figyelmeztetés is lehet. A modern járművek üzemanyag-ellátó rendszerének egyik fontos eleme az üzemanyag-szivattyú ugyanis kifejezetten érzékeny a túl alacsony szintre. Most megmutatjuk, miért érdemes mindig legalább fél tankkal közlekedni és azt is, milyen károkat okozhat, ha ezt figyelmen kívül hagyod.

Forrás: freepik.com

Az üzemanyag-szivattyú nem szereti az üres tankot

Az üzemanyagszivattyú feladata egyszerűnek tűnik: a tankból a motorba juttatja az üzemanyagot a megfelelő nyomáson. Csakhogy a működése során az alkatrész komoly hőt termel, amit maga az üzemanyag hivatott lehűteni. Ha a szint túl alacsony, a szivattyú részben szárazon fut. Ez hosszú távon akár teljes meghibásodáshoz is vezethet. A szivattyú cseréje pedig nem olcsó mulatság, főleg, ha integrált, tankon belüli rendszerről van szó.

Lerakódás, szennyeződés

A tank alján idővel apró szennyeződések, rozsdaszemcsék, kondenzvíz és egyéb szilárd anyagok gyűlhetnek össze. Normál üzemanyagállásnál ezek nem kerülnek be a rendszerbe, alacsony szintnél viszont pont ezek fölött szív a szivattyú. Ez pedig extra terhelést jelent a szűrőknek, gyorsítja azok eltömődését, és növeli a motor kopásának kockázatát is. Egy eltömődött üzemanyagszűrő nemcsak teljesítménycsökkenést okoz. Súlyosabb esetben akár le is állhat az autó menet közben.

A tank nem csak egy tartály

A modern autók tankjaiban nem csak az üzemanyag van. Az elrendezést, a szivattyú elhelyezkedését, a benzingőz visszavezető rendszert és az elektronikus nyomásszabályozást mind úgy alakították ki, hogy egy bizonyos minimális üzemanyagszint alatt már nem garantált az optimális működés. Ilyenkor gyakori a nyöszörgő hang, a gyenge gyorsulás, vagy akár rángatás is, különösen lejtőn vagy kanyarban. Ezek nemcsak bosszantó tünetek, hanem előjelei annak, hogy a szivattyú levegőt is szív. Ez egy idő után biztosan meghibásodáshoz vezet.

Egy százast még elbír”

Sokan azt gondolják, hogy ha a műszerfalon még nincs figyelmeztetés, akkor minden rendben van. Pedig az üzemanyagszint-érzékelők nem mindig pontosak, főleg idősebb autók esetén.

„Egy százast még elbír” – a hasonló becslések a legtöbbször pontatlanok, leginkább akkor, ha hegyes-völgyes terepen autózunk, vagy a terep miatt rövid idő alatt többször változik a vezetési stílusunk. Ne hagyatkozz vakon a kijelzőre, inkább alakíts ki egy szokást. Fél tank alatt ne menj tovább!

Előzd meg a bajt, tartsd karban a rendszert

A megelőzés a legjobb karbantartás. Ha rendszeresen minimum fél tankkal autózol, jelentősen csökkentheted az üzemanyagrendszer hibáinak kockázatát. Érdemes időnként ellenőrizni az üzemanyagszűrőt is, és szükség esetén cserélni. Ha úgy érzed, gyengül az autó teljesítménye, vagy furcsa zajt hallasz indításkor, érdemes szakemberrel megnézetni a szivattyút. Ha cserére van szükség, a legfontosabb üzemanyagszivattyú-alkatrészeket könnyedén megtalálod online is.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!