Hogyan használható helyesen az áfakód az online számlázóban?

Januárban kibővítette a NAV az adatszolgáltatási kötelezettséget, melynek következtében nemcsak több számlát kell beküldeni, hanem bizonyos áfakódok esetében meg kell adni a jogcímet is. Mely számlák esetében kötelező az adatszolgáltatás? Mi történik, ha nem került beállításra a jogcím? Cikkünkben megválaszoljuk a legfontosabb kérdéseket.

Az adatszolgáltatási kötelezettség kibővítése 2021. január 4-én volt, azonban szankciómentesség lépett életbe március 31-ig. Az utóbbi dátum óta azonban nincs több kibúvó, minden számlát vizsgál a NAV. Arra érdemes figyelni, hogy az automatikus adatszolgáltatás csupán akkor valósul meg, ha az online számlázó program össze van kötve a NAV Online Számla rendszerével.

Mely számlák esetében kötelező az adatszolgáltatás?

Majdnem minden kiállított számla esetében kötelező az adatszolgáltatás, tehát a NAV szinte az összes számlaadatra rálát. Minden belföldi és külföldi, valamint vállalkozás és magánszemély számára kiállított bizonylatot el kell juttatni a NAV Online Számla rendszerébe. Csupán néhány eset képez kivételt ez alól, melyek megtalálhatóak az Áfa tv. 45/A §-ában. Ráadásul a sztornó- és a helyesbítő számlák kiállításakor is el kell végezni az adatszolgáltatást.

Mindemellett arra is figyelni kell, hogy a belföldi adóalanyok részére kiállított számlákon szerepeltetni kell a befogadó adószámát. Továbbá arra is ügyelni kell, hogy bizonyos áfakódok használatakor meg kell adni a jogcímet. Vagyis jelezni kell, hogy milyen jogcímen kerülnek alkalmazásra bizonyos áfakódok.

Bizonyos áfakódok esetében meg kell adni a jogcímet is

A Billingóban például a 0%, AM, MAA, K.ÁFA és ÁTHK áfakulcsok esetében egy legördülő menü segítségével kell manuálisan beállítani a jogcímet. A többi áfakulcsnál pedig a program automatikusan elvégzik a jogcím kitöltését.

A Billingo online számlázó program nemcsak a számlák gyors és egyszerű kiállításában segít, hanem az említett áfakódok esetében megkönnyíti a jogcím kiválasztását is. Továbbá automatikusan elvégzi a kötelező adatszolgáltatást néhány egyszerű beállítást követően.

Mi történik, ha nem került beállításra a jogcím?

Amennyiben a számla kiállítása során nem került beállításra a jogcím, az online számlázó program akkor is beküldi a bizonylatot a NAV Online Számla rendszerébe. Mi kerül ilyenkor a számlára? Ebben az esetben az alapértelmezetten beállított jogcím jelenik meg a bizonylaton.

A továbbiakban pedig a jogcím kiválasztásának elmaradása esetén szintén az alapértelmezett jogcím lesz feltüntetve a számlákon. Fontos tudni, hogy amennyiben az alapértelmezett jogcím nem fedi a valóságot, az online számlázó programok nem vállalnak felelősséget, ez minden esetben a vállalkozások kötelezettsége.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!