Nyári gumi – Melyiket válasszam?

A megfelelő nyári gumi kiválasztása korántsem olyan egyszerű, mint gondolná. Az utóbbi években számtalan ismeretlen márka került be az európai piacra, a megszokott nagy nevek mellé.

A választást segíti, de egyben bonyolítja, hogy a 2020-as években a világháló könnyedén elérhető a mobilunkon és a táblagépünkön. Ha ez nem lenne elég, rengeteg webáruház, árösszehasonlító és tesztekkel foglalkozó oldal könnyíti meg a kiválasztott árucikkről történő ismeretszerzést.

A nyári gumiknál a szaklapokhoz kell fordulni, amelyek a világhálón is megtalálhatók. Így nem kell a könyvtárba elmenni, és ott végignézni az autós újságokat. Aki az angol vagy a német nyelvet beszéli, az a külföldi teszteknek is utána nézhet.

Ami jó és független forrás az ismeretszerzésre, az a Magyar Autóklub. Az autósokat tömörítő társaság át szokta venni a német társszervezetek gumitesztjeit, amelyeket évek óta csinálnak a szezon kezdete előtt. Ez az alapos és független próba mindhárom gumifajtát lefedi, tehát szezononként megvizsgálják az egész esztendőben használható, a téli és a nyári gumikat is.

A tesztet a német autóklub (ADAC) általában egyedül végzi, de időnként bevonja az osztrákokat (ÖAMTC) vagy más társ szervezeteket. A nyári gumi tesztben a leggyakoribb abroncs méreteket veszik alapul. A felsorakoztatott márkák igen széles köre megtalálható náluk, tehát a legnagyobb nevektől kezdve, olyan ismeretlen márkákig, amelyek csak a nagyáruházak akciós részlegeibe jutnak el.

Az első lépés a gumi kiválasztásakor, hogy végigolvassa a teszteket, így kap egy jó képet a teljes kínálatról. A csúcson a prémium árazású, nagy neveket találja, utána jönnek a többiek. A következő lépés az, hogy abban az ársávban amit szeretne a gumira költeni, megnézi, hogy mik szerepelnek.

Érdemes egy kicsit utána olvasni a márkáknak is, ugyanis hasonló a helyzet az autókhoz. Jó ideje nem igazán létezik önálló márka, és a hajdani kelet-európai vagy kevésbé neves márkákat a nagy cégek – az autógyáraknál bevált módszerekkel – felvásárolták. Így ezek használják az anyavállalattól érkezett szaktudást, de a termékeiket más árszintre pozícionálják. Ezért fordul elő gyakran, hogy egy közepes ársávban mozgó nyári abroncs egész jól szerepel a teszteken. Akik tehát nem tudnak olyan nagy neveket megfizetni, mint a Continental vagy a Goodyear, ne csüggedjenek: számos jó árérték arányú alternatíva adódik a nyári gumik terén is.

Nem csak az anyagiak fontosak azonban, ha az ideális gumit keressük. Az üzemanyag-hatékonyság, a tapadási osztály és a külső gördülési zaj is mind-mind olyan tényezők, amelyeket érdemes mérlegelni a vásárlás során. Vizsgáljuk meg ezeket kicsit részletesebben!

A gumiabroncsok üzemanyag-hatékonyságának megállapítása a gördülési ellenállási együtthatón alapul. Az üzemanyag-hatékonyság színes, „A”-tól „G”-ig terjedő skálaként jelenik meg a címkén, és a legmagasabb üzemanyag-hatékonysági osztály  („A” osztály) gördülési ellenállási együtthatója a legalacsonyabb.

A gumiabroncsok biztonságosságát a nedves tapadás, vagyis a gumiabroncs nedves úton való fékezési képessége fejezi ki. A nedves tapadási osztály meghatározása a nedves tapadási index alapján, A-tól G-ig terjedő skálának megfelelően történik, ahol az „A” a legrövidebb, a „G” pedig a leghoszabb féktávolságot jelzi.

A külső gördülési zaj a közelben tartózkodók által, vagyis a gépkocsin kívül tapasztalt zaj. Mértékegysége a decibel (dB). A külső gördülési zaj osztályát egy–három „hanghullám” ábrázolja a címkén.

Az e három paraméter tekintetében nyújtott teljesítmény szintjét a gyártók külső ellenőrzés nélkül tüntetik fel a címkén. A C1 (személygépkocsi) és a C2 (kishaszonjármű) típusú gumiabroncsok esetében az osztályt címke vagy matrica (a márkanév feltüntetésére szolgáló helyet tartalmazó címke) tartalmazza. Az üzemanyag-hatékonysági osztályról, a nedves tapadási osztályról, a külső gördülési zaj osztályáról és a mért zajértékről szóló tájékoztatás mindhárom gumiabroncstípusra vonatkozóan a műszaki promóciós anyagokban, például a beszállítók weboldalain kell biztosítani.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!