A franchise-modell világszerte ismert, kedvelt terjeszkedési forma, hiszen ez lehetővé teszi, hogy egy sikeres márka még gyorsabban, és persze alacsony kockázattal lépjen be egy új piacra. A tőkeigény is kisebb, így nagyobb az esély a sikerre. Magyarország sem kivétel ez alól, hiszen a nemzetközi brandek folyamatosan keresik a lehetőséget, hogyan tudnák nálunk meg megvetni a lábukat. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a jogszabályi környezet és üzleti gyakorlat számos buktatót rejthet magában, amik figyelmen kívül hagyása jelentős anyagi károkat okozhat a cég számára.
Mit kell tudni a magyar jogi környezet sajátosságairól?
Magyarországon a franchise szerződést nem szabályozzák külön, ez is az általános polgári jogi keretek alapján működik. Ez azt jelenti, hogy a felek szerződéses szabadsága viszonylag nagy, de a Ptk. kötelező szabályai, mint a tisztességtelen szerződési feltételek tilalma, valamint a jóhiszeműség és tisztesség követelménye, korlátot szabnak mindennek. A franchise szerződések kötésekor kulcsfontosságú a helyi jogi csapdák feltérképezése – ebben is tud segíteni a Jalsovszky. De erre nagy szükség is van.
A hiányzó speciális törvény miatt ugyanis a nemzetközi márkák gyakran a saját, más országban már bevált minta alapján fogalmaznak. Ez azonban sok esetben veszélyes lehet, ugyanis a külföldi szerződésstruktúra nem mindig passzol a magyar joghoz. Legyen szó a versenytilalmi kikötésekről, az egyoldalú szerződésmódosításáról, valamint a jogérvényesítési határidőkről, amelyek mind eltérhetnek a Magyarországon érvényes törvényektől.
A magyar versenyjogi szabályok, főleg a Gazdasági Versenyhivatal által alkalmazottak, nagy figyelmet igényelnek. Ők vizsgálhatják ugyanis, hogy a franchise rendszerben nincs-e a versenyt indokolatlanul korlátozó kikötés, mint a kötelező ármegállapítás, illetve a túlzott területi kizárólagosság. Az Európai Unió versenyjogi szabályai itt közvetlenül alkalmazhatóak, ezáltal az egyes megállapodásokra érvényes mentesülési rendeletek szintén érvényesek.
Emellett meg kell említeni a fogyasztóvédelmi szabályokat is, amelyek igen szigorúak, főleg, ami a marketinganyagokat, a reklámokat illeti. Amennyiben a franchise által biztosított anyagok félrevezetőek, a magyar hatóság mind a helyi tulajdonost, mint a nemzetközi márkát felelőssé teheti.
A szerződés legfőbb buktatói, avagy az apró betűs rész
A franchise szerződések igen hosszúak, nagyon részletesek, de talán épp ez az, ami miatt könnyen maradhatnak bennük olyan rendelkezések, amik hazánkban jogellenesek, végrehajthatatlanok. Gyakori például az, hogy a nemzetközi márka saját országának jogát és bíróságát jelöli meg. Bár ez jogilag elfogadott, azonban a magyar bíróság egyes fogyasztói vagy kötelező jogszabályi ügyekben ezt figyelmen kívül hagyhatja. Nem beszélve arról, hogy sok szerződés felhatalmazza a franchiset üzemeltetőt, hogy egyoldalúan változtassa meg az üzleti modell szabályait. Itthon ez a kikötés sok esetben tisztességtelennek minősíthető. Végül pedig a kötelező árképzés és a kizárólagos beszállítói lánc, amelyek versenyjogi kockázatokat rejthetnek akkor, ha a franchise-vevő mozgásterét indokolatlanul korlátozza.
A szellemi tulajdon védelme
Fontos téma a szellemi tulajdon is, hiszen a franchise lényegében márkanevet, logót, arculatot is tartalmaz. Hazánkban a védjegyoltalom, a formatervezési mintaoltalom, valamint a szerzői jog védelem mind fontos eszközök a tulajdonos kezében. De a szellemi tulajdon megóvása csak akkor lehet hatékony, ha a márka védjegye be van jegyezve az EUIPO-nál vagy a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalnál. A szerződésnek pedig pontosan meg kell határoznia a felhasználási jogokat, valamint azok korlátait. Ha viszont a védjegyoltalmat nem biztosították megfelelően, akkor a franchise-vevő akár a kapcsolat megszűnését követően is használhatja a márkát, ezáltal ronthatja a nemzetközi lánc hírnevét, reputációját.
Az adózási sajátosságok
A franchise díjak adózási kezelése Magyarországon szintén összetett lehet. A jogdíj jellegű kifizetések áfa- és társasági adó vonatkozásában ugyanis eltérően kezelendőek. Mindez attól függ, hogy a franchise az EU-tagállamaiban vagy azokon kívül van-e bejegyezve. A helytelen adókezelés jelentős bírságokat vonhat ugyanis maga után.
Végül pedig ejtsünk néhány szót a transzferár-szabályokról is. Ezek akkor fontosak, ha a franchise-adó és -vevő kapcsolt vállalkozásnak számítanak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ugyanis kifejezetten ügyel ezekre a konstrukciókra.
A magyar piac azonban számos lehetőséget kínál a nemzetközi franchise hálózatoknak, hogy beilleszkedjenek hazánkban. A jogi környezet sajátosságai miatt azonban a siker kulcsa az alapos előkészítés, valamint a helyi adaptáció. Gondosan előkészített szerződésre van szükség, amikkel el lehet kerülni a jogvitákat.