Céges karácsonyi buli és a dress code

A legtöbb cég életében a karácsonyi buli különleges esemény – olyasmi, amit vezetők és kollégák egyformán várnak, és amiről egész következő évben beszélni fognak majd a konyhai mikrók mellett várva. Akkor is, ha jól sikerült, és akkor is, ha valami kellemetlenül alakult.

Forrás: freepik.com

Egy ilyen esemény jó alkalom arra, hogy lazább környezetben találkozhassanak a kollégák, új kapcsolatok alakuljanak ki, erősödjenek az együttműködések, és a hétköznapi munkaritmus helyett teret kapjon a közösség és a jó hangulat. Ugyanakkor a buli gyorsan kellemetlenné is válhat, ha akár csak egy apróságon elcsúszik valami – ilyen lehet például az, ha valaki nem az alkalomhoz illő öltözékben érkezik.

Éppen ezért, bár elsőre csupán apróságnak, vagy akár túlzott formalitásnak tűnik, a dress code sokkal többet jelent puszta öltözködési útmutatónál – üzenetet hordoz és keretet ad az eseménynek, ráadásul kapaszkodót is jelenthet a kollégáknak, amikor az eseményre készülnek.

A dress code jelentősége a céges karácsonyon

A dress code-ok mára a vállalati kultúra alapvető részei lettek. Nemcsak az esztétikáról szólnak, hanem arról is, hogy mit közvetítünk magunkról és mennyire tiszteljük az esemény házigazdáját, vagyis a munkahelyünket. Ha meghívót kapunk egy céges karácsonyi buliba, és azon szerepel a dress code, az tulajdonképpen egy iránymutatás: megmondja, hogyan illik megjelenni az adott eseményen.

A megfelelő öltözet nemcsak azt mutatja, hogy komolyan vesszük az eseményt, hanem azt is, hogy tiszteljük a szervezők munkáját, a kollégáinkat és a vállalat értékeit. Emellett segít harmonizálni a csoport megjelenését, így senki nem érzi magát kellemetlenül amiatt, hogy túl sok vagy éppen túl kevés figyelmet fordított a megjelenésére. Ha nincs dress code, szinte biztos, hogy lesz, aki túl formálisan vagy éppen túl lezseren jelenik meg – mindkettő miatt kényelmetlenül fogják érezni magukat, ez pedig az első pillanattól megpecsételi, hogy érzik magukat az eseményen, ami a közösség építése szempontjából az év egyik, ha nem legmeghatározóbb pillanata.

Forrás: freepik.com

Miért fontos megadni a dress code-ot?

A dress code megadása elsősorban az egyértelműség miatt fontos. Ha mindenki tudja, milyen öltözködési elvárások vannak, akkor kevesebb a félreértés, a feszengés, és nagyobb az esély rá, hogy minden kolléga magabiztosan érkezik a rendezvényre.

Egy céges karácsonyi bulin különösen könnyű elcsúszni: ami az egyik csapat szerint „laza”, az a másik szerint „túl hétköznapi”; ami valakinek „ünnepi”, az másnak „túlzás”. A dress code ezért iránytűként működik: közös nevezőre hozza az elképzeléseket.

Ha egy meghívón dress code szerepel, akkor az rendszerint a három fő kategória egyike lesz: smart casual (lezser, de stílusos viselet), semi-formal (elegáns, de nem nagyestélyis megjelenés), business formal (klasszikus üzleti elegancia, kosztüm vagy öltöny).

Ezek az iránymutatások segítenek kialakítani az esemény atmoszféráját is: egy smart casual buli lazább, közvetlenebb, míg a business formal már elegánsabb, ünnepélyesebb hangulatot teremt.

Miért fontos betartani a dress code-ot?

Sokan úgy gondolják, hogy a dress code csak ajánlás, egy céges környezetben azonban ennél jóval többről van szó. A dress code betartása a vállalati kultúra tisztelete, és kifejezi azt, hogy része vagyunk a közösségnek. A megfelelő öltözet segít egységes, professzionális megjelenést biztosítani, amely mindenki számára kényelmesebb légkört teremt, ráadásul erősíti az összetartozás érzését.

Szintén fontos szem előtt tartani azt is, hogy bár a hangulat esetleg kötetlenebb, mint például egy irodai meetingen, a céges karácsony nem privát buli. Lehet, hogy van zene, játékok és esetleg alkohol is, de ettől még munkahelyi közegben vagyunk, ahol továbbra is fontos a mértékletesség és az elegancia. Egy túl kihívó, túl hétköznapi vagy túl „bulis” öltözék könnyen rossz benyomást kelthet – és egy ilyen emlék nem biztos, hogy elhalványul az újévre sem.

Mit viseljünk a különböző dress code-okhoz?

Az eligazodást nagyban megkönnyíti, ha pontosan értjük, mit takar az adott kategória.

A smart casual a legnépszerűbb dress code a céges karácsonyokon, mert egyszerre kényelmes és stílusos. Nőknek ilyen eseményen jó választás lehet egy elegáns felső vagy blúz, midi szoknya vagy kosztüm nadrág, kényelmes, de csinos cipő. Egy szép karkötő vagy fülbevaló feldobja a szettet, ünnepibbé teheti a megjelenést.

Férfiaknak tökéletes lehet egy chino nadrág, ing, esetleg könnyű zakó. A sportcipő helyett válasszunk elegánsabb félcipőt.

Ha a meghívón dress code-ként a semi-formal szerepel, akkor nőknek koktélruhában, esetleg elegáns, ünnepi overálban illik megjelenni, finomabb ékszerekkel, míg férfiaknak sötét nadrágot, inget és zakót illik viselni. A nyakkendő itt opcionális, de biztosan nem lövünk mellé vele, ha viseljük.

Business formal dress code-nál a legformálisabb a megjelenés: a nőknek ilyenkor kosztüm vagy elegáns, térdig érő ruha és zárt cipő, férfiaknak sötét öltöny, ing a megfelelő viselet, ilyenkor már kötelező a nyakkendő is.

A megfelelő öltözet a csapatszellem építője lehet

A dress code betartása sokak szerint apróság, de valójában fontos része a közösségi élménynek. Ha mindenki egységes szinten jelenik meg, az csökkenti a feszengést, növeli az összhangot, és emeli az esemény színvonalát. Egy jól sikerült céges karácsony emléke erősíti a lojalitást, javítja a csoportdinamikát, és akár inspirációt is adhat a következő év munkájához. A dress code mindehhez fontos kapaszkodó lehet, így mindenképpen érdemes megadni és követni is, a kellemetlen helyzetek elkerülése érdekében.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!