A trillió dolláros kampány

A dollár ZimbabweAz éhező zimbabwei embereknek egy elhullott elefánt is a túlélést jelentheti. hivatalos fizetőeszköze volt 2009-ig. Jelenleg hiperinfláció sújtja, használatát felfüggesztették. Az infláció kordában tartására irányuló erőfeszítések, illetve a 2006-ban, 2008-ban és 2009-ben végrehajtott háromszori denomináció ellenére 2009. április 12-én gyakorlatilag megszüntették a nemzeti valuta használatát. Ez azután következett be, hogy a zimbabwei központi bank 2009 januárjában törvényessé tette a külföldi fizetőeszközMegújulnak a 2000 és az 5000 forintos címletű bankjegyek. ök használatát a pénzügyi műveletekben. Jelenleg Zimbabwében mindenféle pénzügyi műveletre külföldi fizetőeszközt használnak, köztük a dél-afrikai randot, a botswanai pulát, az angol fontot, az eurót és az amerikai dollárt. A hivatalos inflációA világ legnagyobb hiperinflációja Magyarországon. s ráta: 1998-ban 32%, 2004-ben 133%, 2005-ben 585%, 2006-ban közel 1000% volt. 2007 májusában az infláció 3731,9% volt. 2008. októberében 231.000.000% volt.

Trillió Dolláros Kampány

2008-ban a The Zimbabwean újság indította el a Trillió Dolláros KampányHogyan látják önmagukat a nők? - érdekes kísérlettel állt elő a Dove. t, hogy tiltakozzanak a Zimbabwét sújtó elképesztő hiperinfláció ellen, Robert Mugabe elnök politikája ellen, illetve ezzel az innovatív reklámmal magát az újságot is népszerűsítették. A reklámmal a zimbabwei sajtA sajt, mint valuta - Egyedülálló sajt bankok Olaszországban. ó szabadságáért is kampányoltak. Zimbabwe elértéktelenedett fizetőeszközéből készítették el a szabadtéri reklámokat, melyek az ország összeomlását szimbolizálják. A megdöbbentő reklámkampány során pénzből készült posztereket helyeztek el, illetve óriásplakátokra ragasztottak több száz, olykor több ezer zimbabwei dollárt a forgalmas utak mentén, a következő üzenetekkel: “Mugabének köszönhetően ez a pénz tapéta”, “Olcsóbb erre a pénzre nyomtatni, mint papírra”, illetve “Harcoljunk a rezsim ellen, ami tönkretette az országot”. A bankjegyekA legérdekesebb és legfurcsább papírpénzek. között jócskán volt 100 trilliós címlet is, mely ekkor 5 amerikai dollárral volt egyenlő. A páratlan ötlettel TBWA Hunt Lascaris reklámcég állt elő, miután a napilap tulajdonosa felkereste őket.

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Az újságot Wilf Mbanga alapította 1999-ben, független napilapként, The Daily News elnevezéssel. Az újság 3 évig működFüstnek hitték a Burj Khalifánál kialakult ködjelenséget. ött, majd Mbangát letartóztatták és börtönbe zárták kormány ellenes tevékenység vádjával. A The Daily News-t betiltották az országban. Miután Mbangát kiengedték a börtönből többször is életveszélyesen megfenyegették ezért elhagyta Zimbabwét és Európába költözött. Ekkor még elszántabb lett mint valaha és hozzálátott az új napilap létrehozásához, így jött létre a The Zimbabwean, melyet Dél-Afrikában nyomtatnak. Az újság beszámolt többek közt arról, hogy a Mugabe-rezsim hogyan csalta el a választásokat, a hihetetlen méreteket öltő szegénységről, a rengetek beteg zimbabwei emberről, és persze az ország teljes gazdasági összeomlásáról. Ezután a napilapot száműzték az országból. Ez a száműzetés annyit jelent, hogy 55%os luxusLuxus hotel a sivatag közepén. import adót kell az újság vásárlásakor fizetni, így nem tudnak versenyezni a többi napilappal.

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

A kampányra természetesen a világ minden részén felfigyeltek, futótűzként terjedt. Órákon belül már a sajtóban voltak, és napokon belül a kampány már a televízióban és a rádióban folytatódott. Végül felkerültek a képek és videók az internetre, és bejárták a világot. Kikerültek a hírek a New YorkA széláramlás miatt rekordidő alatt tette meg egy Boeing a New York-London utat. Times-ba, Yahoo-ra, Huffington Postra, és sok száz blogra és fórumra. Ahogyan a kampány folytatódott, az újság kereslete nagyon megugrott. Az első hét végére a kampány hivatalos oldalának látogatottsága elérte a 2 milliót. Soha nem látott mennyiségű példány áramlott be az országba a The Zimbabwean újságból. A Trillió Dolláros Kampány több díjat is elnyert, még a világ legismertebb reklámversenyén, a Cannes-i Reklámfesztiválon is díjazták.

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Trillió Dolláros Kampány

Weboldalunkon tovább olvashatsz Robert Mugabe elnökről és megnézheted fényűző palotáját, itt: Luxuspalotában él Zimbabwe kegyetlen diktátora.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!