Elkészült a világ legnagyobb hajóliftje Kínában

A Három-szurdok-gátHárom-szurdok-gát, a világ legnagyobb erőműve. KínaTízezer Buddha Temploma. Hupej tartományában, a JangceHárom-szurdok-gát, a világ legnagyobb erőműve. folyóElkészült Kína első, folyó felett haladó autópályája. n épített vízerőmű. Névleges, beépített teljesítményét tekintve a világ legnagyobbSzudd - a legnagyobb mocsár a világon. erőműve, ám az éves energiatermelés szempontjából csak második az Itaipú-gát után. A betonból és acélból épült gát 2335 méter hosszú, a gát felső szintje a tengerszint felett 185 méterrel fekszik. Az építkezéshez 27,2 millió m3 betont használtak fel, amelynek nagy része a gát falába került. A betonba 463 000 tonna acélt szereltek (ami 63 Eiffel-toronyhoz lenne elegendő), és az építők körülbelül 102,6 millió m3 földet mozgattak meg. A gát feletti víztározó 6,6 km hosszúságú és 1,12 km szélességű. Elkészültekor a víztározó 632 km 2 területet öntött el. A gát mellett két ötlépcsős hajóA világ legnagyobb dízelmotorja. zó zsilip épült. A zsilipeket igénybe vevő hajók maximális tömege 10 ezer tonna.

gatFotó: Wikipedia/ Le Grand Portage/flickr.com

A hatalmas építménynél nemrég készült el a világ legnagyobb hajóliftje, aminek köszönhetően jelentősen lerövidült a várakozási idő a gátnál áthaladó hajók számára.  Az üzemeltető szerint ez a hajólift a maga nemében a legkifinomultabb szerkezet a világon. A felvonó, amelynek építésébe 2007 októberében kezdtek, 3000 tonnás vízi járművek emelésére képes. Úgy tervezték, hogy ha a gát feletti hajózási vízszint 30 métert, a gát alatti pedig 11,8 métert változik, akkor is üzemképes legyen.  A zsilipelésnél korszerűbb megoldással a személyhajók és a kisebb teherhajók az eddig 3-4 óra helyett kevesebb, mint egy óra technikai várakozásra kényszerülnek. A legnagyobb hajókamra 132 méter hosszú, 23 méter széles és 3,5 méter mély.

hajolift-2

hajolift

VIDEÓ:

A Három-szurdok-gát, illetve vízerőmű gondolata több évtizedes, ám jelenlegi formájában csak 2008-ban kezdte meg a működA ködben úszó Grand Canyon. ését, korlátozott kapacitással. a kínai kormány történelmi léptékű mérnöki, társadalmi és gazdasági sikerként tekint a projektre. Ugyanakkor a gát megépítésével régészeti emlékek és ősi kulturális helyszínek kerültek víz alá, rengeteg embernek kellett lakóhelyét elhagynia, és jelentős ökológiai változások mennek végbe, többek közt megnőtt a földcsuszamlások veszélye. A gát ügye mind Kínában mind Kínán kívül sokat vitatott téma.

VIDEÓ:


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!