Hegyekben állnak Kínában a roncsbiciklik

Kínában a közösségi biciklizés – ami mára egy óriásira fújt piaci buborék – látványosan kezd kipukkadni. Olyan szabadosra hagyták a piacot, hogy bekövetkezett a klasszikus eset: mindenki szeretett volna profitálni a nagy lehetőségből, a túlkínálat pedig csődökhöz, illetve konszolidációs kényszerhez vezet.

A kínai városokban olyan sok lett a közösségi bicikli, amennyire messze nincs igény. Az elmúlt egy év alatt az országban tucatnyi jelentősebb közbicikli vállalkozás indult, és a piac a legtöbb városban gyakorlatilag szabályozatlan, vagyis nincs korlátozva a fenntartás.

Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang

A közbiciklik robbanásszerű terjedését az tette lehetővé, hogy a technológia eljutott a megfelelő szintre: a biciklikbe telepített GPS egységekkel meghatározható a bringák helyzete, a mobilhálózatok biztosítják a távközlési kapcsolatot, az applikációban való fizetési lehetőség pedig megkönnyíti a számlázást. Ezt kihasználva Kínában az a szabados megoldás terjedt el, hogy a bicikliket bárhol fel lehet venni és le lehet rakni, általában nincsenek dokkoló állomások, mint például Magyarországon vagy Európa legtöbb városában.

Ez annyira megkönnyíti a piacra lépést, hogy a kínai városokat ellepték a közbiciklik. Minden a számokon múlik, az induló vállalkozások milliószámra terítik a bicikliket, mert tudják, hogy a végén nem maradhat sok szolgáltató, csak azok, amelyek a megfelelő méretet a leghamarabb elérik. A többieknek előbb-utóbb bukniuk kell. A folyamat már el is indult, a harmadik legnagyobb szereplőnek számító Bluegogo már csődbe ment.

Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang

Chen Zixiang fotós elképesztő képeket készített a kialakult helyzetről. Képein egy roncstelep látható, ahova a selejtes vagy nem használt közösségi bicikliket hordják össze és ahová a teherautók folyamatosan szállítják a roncsokat.

Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang

A roncstelepen a csődbe ment Bluegogo bringáin kívül a két vezető társaság biciklijei is szép számmal megtalálhatóak. Ennek az az oka, hogy a túlkínálat és a dokkoló állomások hiánya miatt a felhasználók gyakran lehetetlen helyeken hagyják ott a bringákat, amelyekhez sokáig nem nyúl senki. Ezek egyrészt zavarják a forgalmat, másrészt előbb-utóbb roncsokká válnak.

Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang

Úgy tűnik, hogy Kínában a megosztásos üzleti modellek etikus használatáról is még van mit tanulni, a biciklisek nem kímélik az eszközöket, és dokkolók nélkül nem is buknak le, ha tönkreteszik azokat.

Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang
Biciklitemető
Fotó: Chen Zixiang

Sanghajban odáig fajult az ügy, hogy a városnak közbe kellett lépnie. Az utcákra összesen 1,5 millió közbiciklit szórtak ki a cégek, miközben becslések szerint legfeljebb 600 ezer a kezelhető mennyiség. A város ezért betiltotta az újabb telepítéseket és a nem kijelölt helyekre leparkolt bicikliket elszállítja. A cégek igyekeznek több szállítót foglalkoztatni, akik összegyűjtik a szanaszét hagyott bringákat, de nem tudnak lépést tartani a saját flottájuk bővülésével, így a város rövid idő alatt 150 ezer biciklit foglalt le. – olvasható a Greenfo cikkében


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!