Lehet-e a zöldségeket még “zöldebbé” tenni?

Most, hogy a kormányzati intézkedések lehetővé teszik otthonaink elhagyását és ismét lehet menni nyaralni, sokan útra is kerekedünk. Ilyenkor megfogadjuk, hogy nyaralás alatt a karantén idején felszedett kilogrammokat tudatos táplálkozással, odafigyelve csökkentjük.

De hogyan tudjuk táplálkozásunkat befolyásolni, ha éppen egy szállodában vagyunk és nem mi készítjük az ételeket? Mit tehetünk azért, hogy az adott térség gasztronómiai csodáit élvezve ne további súlygyarapodás legyen a nyaralás végén, hanem fitten, kipihenten érkezzünk haza? Milyen természetes gyógynövényekből kivont olajokkal tudjuk elérni, hogy étkezéseink is hozzájáruljanak kikapcsolódásunkhoz, pihenésünkhöz. Mit tegyünk, hogy az utazással járó esetleges stresszt csökkentsük és a vakáció könnyed elégedettséggel teljen?

Fontos szabály, hogy mikor meglátjuk a szálloda éttermében a roskadásig telerakott terülj-terülj asztalokat, ne habzsoljunk mindenből, hanem gondoljuk át, milyen tevékenységet is fogunk végezni a következő étkezésig. Ez sokszor nem egyszerű, de ne felejtsük el azt a szabályt, hogy a húsok, gabonák és a tejtermékek mellé minimum egyharmad arányban fogyasszunk zöldségeket és gyümölcsöket is és a lehető legkevesebb sót, zsiradékot és cukrot vigyünk be a szervezetünkbe.

Ezekre a szabályokra figyeljünk!

1. Minden étkezés megkezdése előtt nézzük végig milyen ételekből választhatunk és tervezzük meg a menüt.

2. Fogyasszunk lehetőleg előételt, mely lehet egy egészen kicsi friss saláta, hal, sajt.

3. A fogások között fogyasszunk cukormentes folyadékot, ásványvizet, melyet tetszés szerint lehet ízesíteni gyógynövénnyel, mint például a mentalevél + citrom. De kiválóan frissít a bazsalikommal gazdagított eperlé is.

4. Főételünknél kezdjük a tányérunk elkészítését a körettel, mely zöldség legyen, hisz hányszor jártunk már úgy, hogy annyi zsírban, szaftban tocsogó hússal raktuk teli a tányérunkat, hogy éppen csak egy pici köretet tudtunk mellé zsúfolni. De milyenek is legyenek a köretek?

a. vízben gazdag lédús (sárgarépa, zeller, cukkini, paprika, retek, zöldbab, spárga)
b. ne felejtsd el, hogy nem mindegyiket kell megfőzni, mert isteni finom nyersen, lereszelve, szeletelve is (sárgarépa, zeller, hagyma, paradicsom, uborka)
c. grillezve, de nem szenesre sütve kiváló csemege (padlizsán, édesburgonya, gomba, cukkini, brokkoli)

5. Sovány fehérje fogyasztása

Itt nehéz a döntés, de a zsíros hot-dog, hamburger és kolbász helyett inkább válasszuk a könnyű húsokat, tengeri herkentyűket (pl. grillezett csirke, rák vagy lazac).

6. Kerüljük a szénhidrátokat!

Az olyan ételek, mint a tészták, zsemle, kenyér, burgonya, chips vagy a főtt kukorica rengeteg keményítőt tartalmaznak. Ha sok szénhidrátot fogyasztunk, akkor azt a szervezet nem tudja elégetni, így megindul a zsírsejtek termelése. Hogy ezt elkerüljük, ezek közül az ételek közül csak egyet válasszunk.

7. Nasik, sütikék, torták, tejszínes csodák, pékáruk, melyek a mennyország kapuját nyitogatják előttünk egy kitűnő vacsora végén.

Nem kell teljesen lemondani róluk, hanem inkább körültekintően válasszuk a kevesebb szénhidrátot, cukrot, zsiradékot tartalmazókat, melyeket általában a jobb szállodákban már feltüntetnek kis táblákon.

Többen felfedezték már és előszeretettel fogyasztják az organikus csokoládékat, melynél kevésbé kell a mennyiségre figyelnünk.

8. Alkohol fogyasztása mindig nehéz kérdés, hiszen nyaralni azért megy az ember, hogy lazuljon. Így a legtöbben nehezen tudjuk elkerülni azt, de nem is kell! Próbáljunk itt is tudatosan fogyasztani. Az alkoholtartalmú italok önmagukban is rengeteg szénhidrátot és cukrot tartalmaznak. Ráadásul mikor szeszes italt iszunk, még éhesebbek leszünk, hiszen az alkohol serkenti az étvágyat. Kutatások kimutatták, hogy azok az embereket, akik vacsora előtt bort fogyasztottak, sokkal többet ettek utána.

9. Ne feledkezz meg a mozgásról, melyre számtalan lehetőség nyílik kinek-kinek a nyaralás helyszínét figyelembe véve. Itt se feledkezzünk meg a folyadék bevitelről, hisz a mozgás alatt szervezetünkből víz távozik. Ennek pótlására több hatékony módszer létezik. Ilyen például, ha gyógynövényekből teákat készítünk, melyeket lehűtve fogyasztunk.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!